
لینک *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:4
فهرست مطالب
جنبه کشف روانشناسى در فلسفه قرآن تابع قوانین زیر است که&rlm چیزى جز بسط دادن همان حقیقتى که در آغاز بیان کردیم نیست:
1 - روان، چنانچه دو گروه تندرو از فلاسفه پنداشته&rlm اند نه شمش&rlm نقره است و نه صخره سیاه، بلکه حد وسط میان این دوست.
2 - از همین رو جوانب منفى و مثبت انسان در کنار هم قرار دارندوهیچ نیرویى از خارج آن دو را بر انسان تحمیل نمى&rlm کند و تنهاخداست که خیر را بدو عطا مى&rlm کند و گاهى تقوا را در اختیار اومى&rlm نهد.
3 - نخستین خطاى فلاسفه از این جا ناشى مى&rlm شود که پیشاپیش&rlm گمان کرده&rlm اند نفسى که تابع خیر است نمى&rlm تواند منبع شر باشدوعکس آن را نیز صادق مى&rlm دانند غافل از آن که طبیعت شرور نفس باعطاى خیر از سوى خدا منافاتى ندارد چنانچه طبیعت انسان مرگ&rlm است ولى خدا حیات را بدو عطا فرموده است و ذات او عدم است&rlm وخداوند به او هستى و وجود عطا فرموده و به همین ترتیب.

لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-112005-%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%84%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%d9%89-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%e2%80%8f/
- ۹۵/۰۷/۳۰