
لینک *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:56
فهرست و توضیحات:
عدالت اجتماعی در حکومت علوی
مفهوم عدل در بیان علوی
نگاهی به معنای لغوی عدل
مفهوم اصطلاحی عدل
جایگاه عدل در بیان علوی
الف: در باورها و بینشها:
ب: در نظام سیاسی:
عوامل تحقق عدالت
موانع اجرای عدالت
الف: تبعیض
ب: سودجویی
ج: امتیازطلبی
د: ضعف نفس
گستره عدالت در حکومت دینی
سرآغاز بی عدالتی ها در تاریخ سیاسی اسلام
جلوه های عدالت در سیره علوی
ستیز با عدالت گریزان
عدالت علوی در سیاست و اقتصاد
بحث عدل از مباحث گسترده و پردامنه در فرهنگ اسلام است، و چرا چنین نباشد که هر چه هست وامدار عدل هستی بخش است و فراخنای آسمان و محدوده زمین بر پایه عدل قرار گرفته است. در قرآن از توحید گرفته تا معاد و از نبوت گرفته تا امامت و زعامت و از آرمانهای فردی گرفته تا هدفهای اجتماعی، همه بر محور عدل استوار شده است. عدل قرآن همدوش توحید، رکن معاد، هدف تشریع نبوت، فلسفه زعامت و امامت، معیار کمال فرد و مقیاس سلامت اجتماع است . در یک سخن: تنها واژه ای که بیانگر نوع ربوبیت و حاکمیت و خالقیت و ولایت خدای هستی بر مجموعه هستی می باشد عدل است. یعنی شیوه ربوبیت و ولایت حق بر اساس عدل و طرز خالقیت و حاکمیت او بر مبنای عدالت است.
اینکه اصل عدل در مجموعه اصول اعتقادی شیعه جای گرفته است تنها به خاطر بحثهای
کلامی معمول و مدرن نیست بلکه قطعاً معلول هدایتی الهی و به یقین با اشارت ائمه عدل - علیهم صلوات الله - بوده است، زیرا در عالم هستی پس از نام مبارک حضرت حق که حقیقت عالم است و توحید آن ذات بی مثال، واژه ای به زیبایی و عظمت و سعه عدل و رفتاری دوست داشتنی تر و آرام بخش تر از عدالت وجود ندارد.

لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-107171-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%b9%d8%af%d8%a7%d9%84%d8%aa-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b9%d9%8a-%d8%af%d8%b1-%d8%ad%d9%83%d9%88%d9%85%d8%aa-%d8%b9%d9%84%d9%88%d9%8a/
- ۹۵/۰۷/۰۲