
لینک *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه38
فهرست مطالب
مقدمه
تبیین جایگاه علمى - سیاسى فقیه در عصر حضور
ولایت ریشه لغوی و معنی اصطلاحی آن
تحقّق&zwnj معانی&zwnj مختلفة&zwnj ولایت&zwnj در مصادیقش&zwnj ، به&zwnj نحو اشتراک&zwnj معنوی&zwnj است&zwnj ؛ نه&zwnj لفظی&zwnj
نخستین آتش کینه و عداوتى که در اسلام، بلافاصله پس&rlm از رحلت پیامبر اکرم(ص) زبانه کشید، اختلاف در مسأله امامت و ولایت سیاسى و چالش انتصاب و انتخاب بود. قاطبه مسلمانان، بردو نکته اتّفاق نظر داشتند و بریک نکته، اختلاف مى&rlm ورزیدند. در تعریف امامت و در وجوب تعیین امام، همه، یک صدا بودند و امامت را چنین تعریف مى&rlm کردند:
« ریاسة عامّة فی أُمور الدین و الدنیا» .(1)
تلقى همگانى، این بود که تمامى امور و شؤون دینى و دنیوى مردم، مانند زمان رسول اکرم(ص) باید تحت ولایت و تدبیر یک نفر باشد، امّا در این نکته اختلاف داشتند که: « آیا وجوب تعیین امام، وظیفه و تکلیف جامعه است یا کارى است که از سوى شارع باید انجام شود؟» .
اهل سنّت، به&rlm نظریه نخست و انتخابى بودن امامت گرویدند و شیعیان، معتقد به&rlm نظریه نصب شدند و در نتیجه، دو مسیر پرفراز و نشیب تاریخى در مسأله مشروعیّت گشوده شد.
پس&rlm از حادثه سقیفه، نظریه نخست غالب شد و نظریه دوم، مغلوب میدان گشت. و از آن روز، پیروان اهل&rlm بیت(ع) به&rlm عنوان گروهى که براى آن&rlm ها مشروعیّت نظام سیاسى، مورد سؤال است، در جامعه اسلامى مطرح شدند.
این گروه، در زمان خلافت خلفاى راشدین، با توجه به&rlm شرایط جامعه و براى حفظ اساس اسلام و پاى&rlm بندى نهاد قدرت به&rlm رعایت ظاهر شریعت، آرام بودند،پس&rlm از پایان حکومت علوى و عصر خلفاى راشدین با توجه به&rlm انحرافات دستگاه خلافت، فعالیت&rlm هاى آنان چهره&rlm اى دیگر به&rlm خود گرفت. عترت طاهره(ع) حجیت علمى و مشروعیّت سیاسى دستگاه خلافت و روحانیت وابسته به&rlm آن را نمى&rlm پذیرفتند و

لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-104565-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d9%88%d9%84%d8%a7%d9%8a%d8%aa-%d9%81%d9%82%d9%8a%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d8%ad%d9%83%d9%88%d9%85%d8%aa-%d8%a7%d8%b3/
- ۹۵/۰۶/۲۴